fbpx
logo marketing content

Why Artificial Intelligence Has Become A New Fuzz?

Strategia treści jest częścią strategii marketingowej, jest to Twój plan działania, aby zarządzać contentem Twojej firmy lub marki. To sposób na rozwój komunikacji on-line, który spełnia Twoje cele i zadania, a jednocześnie zapewnia przewagę nad konkurencją. Strategia contentowa to sposób na działanie, który pozwala Ci się rozwijać i przyciągać nowych klientów. To narzędzie, które pomaga wykorzystać potencjał Twojej firmy lub marki na rynku.

Czym jest strategia content marketingowa

Strategia treści to działania contentowe mające na celu organizację i zarządzanie treścią. Jest to proces planowania i zarządzania contentem, który obejmuje tworzenie, dystrybucje i odświeżanie treści. Strategia treści to ciągły proces, który służy do tworzenia contentu spełniających potrzeby odbiorców. Content marketing ma dać nam możliwość komunikowania się firm z odbiorcami w sposób efektywny i skuteczny. Dzięki działaniom content marketingowym można m.in.:
    • zwiększać ruch na stronie internetowej,
    • rozszerzać bazę odbiorców,
    • poprawiać wizerunek firmy, a także budować markę w cyfrowym świecie,
    • zwiększyć sprzedaż.

6 kroków do stworzenia skutecznej strategii content marketingowej

Content marketing to nie tylko słowa i obrazy. Jest to także dobra strategia, która powinna być połączona z odpowiednim podejściem oraz działaniami. Dzięki strategii content marketingowej budujemy wizerunek marki, promujemy produkty i usług poprzez dostarczanie dobrego contentu do potencjalnych klientów. Wbrew pozorom nie jest to łatwe zadanie. Każdy etap powinien być przemyślany i skrupulatnie realizowany, by osiągnąć sukces. To nie tylko plan działania, ale przede wszystkim umiejętność jego realizacji. 
 
A zatem od czego zacząć tworzenie skutecznego content marketingu?
    • Zdefiniuj swoją publiczność. Jakie mają zainteresowania, ile mają lat, gdzie mieszkają, co lubią? Jest to ważny krok w tworzeniu strategii treści, ponieważ pomaga zrozumieć potrzeby grupy docelowej i język, który najlepiej do niej rezonuje.
    • Analizuj słowa kluczowe pod kątem optymalizacji wyszukiwarek (SEO). Musisz wiedzieć, jakich słów kluczowych ludzie używają, aby znaleźć informacje o Twojej marce lub usługach w Google i innych wyszukiwarkach, aby móc uwzględnić je w przyszłych wartościowych treściach.
    • Ustaw cele i zadania dla każdego typu kanału (kanały mediów społecznościowych, blogi itp.). Powinieneś mieć cele SMART: konkretne, mierzalne, osiągalne/wykonalne, istotne/priorytetowe, określone w czasie.
    • Stwórz kalendarz redakcyjny zawierający tematy przyszłych artykułów na blogu lub postów w mediach społecznościowych, aby nigdy więcej nie zabrakło Ci pomysłów!

Krok 1: Zdefiniuj odbiorców treści

Zanim zaczniesz opracowywać strategię dotyczącą content marketingu, pierwszą rzeczą do zrobienia jest zdefiniowanie grupy docelowej. Oznacza to zrozumienie, dla kogo dokładnie piszesz i jakie są jego potrzeby. Warto wiedzieć np.:

    • Kim są użytkownicy strony internetowej, np.: marketing managerowie
    • Czego potrzebują/chcą od produktu lub usługi takiej jak Twoja, np.: zależy im na zwiększeniu widoczności strony internetowej i marki firmy
    • Jak myślą o swoich problemach, np.: jakie podjąć kroki, aby zrealizować swoje cele
    • Co może być dla nich interesujące pod względem treści, np.: Jak stworzyć strategię contentową

Krok 2: Przeanalizuj słowa kluczowe

Drugim krokiem w tworzeniu planu content marketingowego jest analiza słów kluczowych. Ważne jest, aby wiedzieć, czego ludzie szukają i ile osób tego szuka.
 
Następnym krokiem jest analiza Twoich konkurencyjnych stron internetowych. Tam znajdziesz podstawowe informacje o ich produktach czy usługach. Powinieneś dowiedzieć się, kim są Twoi konkurenci i czym się zajmują, a także jakie trendy panują w branży. 
 
Wybierz 3-4 słowa kluczowe, które chcesz promować. W ten sposób będziesz miał określoną konkretną grupę odbiorców docelowych na rynku. Warto zadbać o widoczność w wyszukiwarkach pod tymi słowami oraz umiejętnie tworzyć treści marketingowe na ich potrzeby i zainteresowania.
 

Jeśli słowo kluczowe generuje duży ruch, ale mało pieniędzy, może nie warto inwestować czasu w optymalizację lub tworzenie treści wokół tego słowa kluczowego.

Krok 3: Przygotuj listę tematów do przyszłych treści

Po zdefiniowaniu odbiorców i analizie słów kluczowych nadszedł czas na przygotowanie listy tematów przyszłego contentu. Można to zrobić za pomocą następujących czynności:

    • Wykorzystaj narzędzia do analizy słów kluczowych takich jak Senuto, dzięki nim dowiesz się, jaki content warto tworzyć.
    • Sprawdź jakie pytania i zagadnienia pojawiają się w social mediach, takich jak LinkedIn, Facebook, Quora czy Twitter.
    • Dowiedz się, czego Twoi potencjalni odbiorcy szukają w wyszukiwarce Google czy Bing.
    • Wykorzystaj narzędzia do generowania pomysłów na treści.

Oto kilka przykładowych tematów, o których możesz napisać:

    • Co to jest content marketing?
    • Czym jest strategia contentowa?
    • Jakie są główne cechy naszej usługi?
    • Kto korzysta z naszych usług i dlaczego?

Krok 4: Wybierz idealne kanały dystrybucji contentu dla swoich odbiorców

Nadszedł czas, aby wybrać odpowiednie kanały dla publikowanych treści. Możesz skorzystać z następujących wskazówek:

    • Wybierz kanały odpowiednie dla Twojej marki, produktów lub usług. Na przykład, jeśli prowadzisz działalność B2B i dostarczasz rozwiązania typu business-to-business, warto skupić się na LinkedIn i innych profesjonalnych sieciach.
    • Weź pod uwagę dane demograficzne każdego kanału: gdzie najczęściej przebywają Twoi klienci? Jakie kanały często odwiedzają? Ile czasu spędzają na różnych platformach?
    • Pomyśl, gdzie chcesz być za rok i opracuj odpowiedni plan. Jeśli chcesz dotrzeć do większej liczby osób za pomocą marketingu wideo, YouTube może być dla Ciebie dobrą opcją. Jeśli chcesz mieć zaangażowanych odbiorców na Instagramie, spróbuj opublikować zdjęcia pokazujące, jak użytkownicy mogą korzystać z Twojego produktu w praktyczny sposób. Uważaj nie tylko na rodzaje treści, ale także na to, jak często mają się pojawiać (np. 4 razy w tygodniu).

Krok 5: Ustaw cele

Na tym etapie powinieneś już mieć zdefiniowanych swoich odbiorców, rodzaje tworzonego contentu oraz kanały, w których będzie on publikowany. Teraz nadszedł czas, aby zdefiniować cele i zadania dla Twojego planu content marketingowego. 
 
Zadania powinny być uzależnione od tego, jakie cele przyświecają Ci w organizacji. Możesz dzielić je na:

    • Konwersacyjne – ich celem jest zwiększenie ilości i jakości kontaktów z odbiorcami,
    • Edukacyjne – mają na celu podnoszenie poziomu wiedzy Twoich odbiorców oraz budowanie Twojego wizerunku eksperta w branży,
    • Promocyjne – mają na celu promocję marki oraz pozyskiwanie nowych klientów.

Końcowym celem każdego planu content marketingowego i tak jest generowanie zysków: poprzez sprzedaż produktów lub usług. Zadaniem jest więc zdefiniowanie wskaźników sukcesu, które będą Cię informować o efektach pracy. Warto w swojej firmie wdrożyć na przykład HubSpota, który dokładnie będzie mierzył aktywność potencjalnych klientów w lejku sprzedażowym.
 
W określeniu celów dla Twojego planu content marketingowego pomocne będą poniższe pytania:

    • Co starasz się osiągnąć?
    • Jaki jest cel Twojej strategii dotyczącej contentu?
    • Na ile czasu i w jakim tempie chcesz publikować dany rodzaj contentu? 
    • Jakich form content marketingu planujesz użyć?
    • Czy zamierzasz tworzyć go regularnie, czy też sporadycznie? 
    • Kiedy planujesz publikacje oraz które kanały social media będą Ci najbardziej pomocne w realizacji celów? 
    • Do czego służyć będzie Twój plan content marketingowy – do budowania marki czy do generowania leadów?

W celu utrzymania konkretnych, realistycznych działań, warto zaplanować to wszystko na kolejne miesiące. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój plan będzie działał i przynosił efekty, musisz pracować nad nim regularnie.

Krok 6: Mapowanie contentu

Mapowanie contentu to metoda organizacji treści na stronie internetowej. Pomaga określić, w jaki sposób różne rodzaje treści są ze sobą powiązane i jak są wykorzystywane przez odbiorców. Jest to przydatne, ponieważ możesz wykorzystać te informacje do stworzenia lepszej strategii dla swojej strony internetowej. Możesz go również użyć do określenia, co robią konkurenci na swoich stronach internetowych. Mapowanie contentu pozwala zidentyfikować elementy, które są ważne dla twoich odbiorców, a także sprawdzić, czy jest ono odpowiednio wykorzystywane w przeglądarce internetowej. Przeanalizuj różne rodzaje treści, w tym: artykuły blogowe, artykuły sprzedażowe; komentarze i opinie; pytania i odpowiedzi.

Jak skutecznie mierzyć strategię contentową?

Nie możesz po prostu mierzyć skuteczności strategii contentowej bez mierzenia wydajności treści. Zacznij od użycia narzędzi analitycznych do określenia:

    • Ile osób czyta Twoje artykuły, filmy i inne treści?
    • Jakie tematy ich interesują?

Powinieneś również mieć dogłębną wiedzę na temat tego, jakie rodzaje treści są dla Ciebie najlepsze (np. artykuły na blogu, e-booki a może wideo), kto je konsumuje (np. mężczyźni czy kobiety, z jakiej lokalizacji geograficznej) i ile czasu spędzają z każdym kawałkiem treści przed przejściem do innego fragmentu treści. Umożliwi Ci to opracowanie kalendarza redakcyjnego w oparciu o spostrzeżenia z takiej analizy, tak aby każdy opublikowany artykuł pasował do planu ogólnego rozwoju i zaangażowania na różnych platformach.

Zachwyć odbiorców dostosowaną i skuteczną strategią marketingu treści

Strategia treści jest podstawą Twojego content marketingu. Jest to długoterminowy plan, który pomoże Ci uczynić Twój content bardziej odpowiednim, wartościowym i interesującym dla Twoich odbiorców. Nie chodzi tylko o tworzenie coraz większej liczby treści; chodzi o wykorzystanie tych elementów w sposób, który ma sens dla Twojej firmy i jej celów. Dobrze przemyślany plan content marketingowy pomoże Ci zbudować świadomość Twojej marki, pozycjonować Cię jako eksperta w danej dziedzinie, zwiększyć sprzedaż lub konwersje oraz pozyskać leady od osób zainteresowanych współpracą z Tobą.

Od strategii do efektów

Strategia treści jest ważną częścią content marketingu. Pomaga zdefiniować grupę docelową, zrozumieć konkurencję i zdefiniować cele. Następnie pomoże ci stworzyć plan contentowy, który pomoże ci osiągnąć twoje cele. Strategia treści zawiera wskazówki, jak tworzyć wartościowy content, który pomoże ci zwiększyć sprzedaż, zaufanie do marki i pozycję w internecie. Zanim zaczniesz pisać treści, musisz uporządkować swoją strategię. 

Podsumowanie

Wiesz co teraz zrobić? Idź i stwórz swoją strategię content marketingową! A jeśli masz pytania, chętnie Ci pomożemy.

Nagranie z Webinaru
Strategia content marketingowa w 5 krokach

W ciągle zmieniającym się konkurencyjnym świecie cyfrowym Twoja marka musi wyróżniać się z tłumu, docierać do kluczowych odbiorców z atrakcyjnymi treściami i przekształcać ich w klientów. Upraszczamy zadanie tworzenia tych materiałów i dajemy Ci solidny zwrot z inwestycji.

© Copyright Powered by Leadhub